۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
کد خبر: 1004821

حادثه‌ها پشت هم می‌آیند و این بار بانویی جوان که در شهرداری منطقه ۱۸ تهران کار می‌کرد در چاله آسانسور سقوط می‌کند و در حادثه‌ای ناگوار جان خود را از دست داد، مقصر این حادثه کیست؟

حادثه‌ سقوط آسانسور/ مقصر کیست؟

به گزارش قدس آنلاین، خانم گلرخ کاظم‌پور کارمند معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ روز دوشنبه ۱۵ مردادماه بر اثر سقوط به داخل چاله آسانسور ساختمان این معاونت جان خود را از دست داد.

مرحومه کاظم پور هنگامی که قصد سوار شدن به آسانسور را داشته است پیش از آنکه آسانسور به طبقه مذکور برسد با همکار خود وارد صحبت می‌شود، در همین زمان آسانسور به طبقه مورد نظر می‌رسد ولی او و همکارش با گذاشتن کلاسور لای در آسانسور تلاش می‌کنند در باز بماند غافل از این که کابین آسانسور به طبقه بالا که از پیش زده شده بوده، حرکت کرده و کابینی داخل اتاق نیست.

در این هنگام با باز شدن در آسانسور، بدون آنکه مرحومه داخل آن را ببیند قصد ورود به اتاق آسانسور را داشته ولی متاسفانه بخاطر نبود کابین، به چاله سقوط می‌کند.

حادثه‌ای که باید گفت در جنس و نوع خود شاید کمی نادر و اندکی هم دور از ذهن است؛ اما براستی مقصر اصلی این حادثه کیست؟

با وقوع این حادثه دلخراش، بار دیگر دل‌مان به درد آمد و جان‌مان لرزید هر چند که این نخستین باری نیست که حادثه‌ای ناشی از سقوط آسانسور در شهرمان رخ می‌دهد و کسی آسیب می‌بیند چرا که بارها شاهد وقوع حوادثی از این دست در تهران و دیگر شهرهای کشور بوده‌ایم.

حوادثی که هر یک دلایلی را با خود یدک کش می‌کنند، اما این بار حادثه سقوط از جنس دیگری است فردی ناخواسته به درون چاله آسانسور سقوط کرده است! اما به واقع مقصر اصلی کیست؟ فرد جان باخته، متولیان آسانسور و یا بی احتیاطی در نگهداشت و نظارت بر ایمنی آسانسور؟

با شنیدن این خبر ناگوار، هر کدام نظری دادیم و به خود تلنگری دوباره زدیم تا دقت بیشتری در مسایل ایمنی به خرج دهیم اما این تمام ماجرا نیست و به اینجا ختم نمی‌شود.

هنوز علت اصلی مشخص نیست! هر چند همه کارشناسان و متولیان هر یک بگونه‌ای پیگیر اصل ماجرا هستند و در این برهه؛ هر کدام نظری می‌دهند اما چه فایده!

بهتر است بگوییم سناریور حوادث شهرمان را می‌توانیم این گونه تعریف کنیم؛ هر بار که حادثه‌ای در شهر اتفاق می‌دهد مدتی سرو صدایی بپا می‌شود و همه و همه شهر را فرا می‌گیرد، کسانی که ردپایی در حادثه دارند مقصر اصلی داستان می‌شوند و انگشت اشاره را بسوی یکدیگر چرخانده و یکدیگر را مقصر خطاب می‌کنند و در این میان موضوع اصلی یعنی حادثه فراموش می‌شود؟

چه ساده یادمان می‌رود بدنبال چه بودیم و قصد داشتیم به کجا برویم و البته که برای تکرار نشدن دوباره آن حوادث چه باید بکنیم؟ و چه بسا با گذشت چند روزی از داستان؛ حادثه خاموش می‌شود و بار دیگر صداها می‌خوابد و ما نیز به روال عادی روزمرگی در کارهای‌مان باز می‌گردیم.

متولیان سقوط آسانسور اینگونه می‌گویند

با وقوع این حادثه دلخراش؛ در تشریح علت و چگونگی حادثه اظهارات متفاوتی از مسوولان امر شنیدیم که در هر کدام دلایلی مستند وجود داشت اما آیا برای پذیرفتن علت اصلی حادثه کافی است؟

شاید فصل الخطاب همه نظرات درباره حادثه مذکور را بتوان گفته‌های عباس ابریشمی رییس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی دانست.

عباس ابریشمی در تشریح علت حادثه سقوط کارمند خانم شهرداری منطقه ۱۸ در چاله آسانسور گفته است که بررسی‌های تیم فنی نشان می‌دهد که پیمانکار آسانسور فردی غیرمتخصص بوده است.

مصاحبه رییس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی راجع به علت سقوط کارمند شهرداری در چاله آسانسور در رسانه تخصصی آسانسور بنام کابین ۱۸ مرداد ماه امسال منتشر شده است.

ابریشمی معتقد است درهای این آسانسور اتصال کوتاهی داشته‌اند، این موضوع باعث شده وقتی فرد متوفی پوشه‌ای را برای جلوگیری از حرکت آسانسور لای در برده به دلیل اتصال کوتاه در تمامی قفل‌های در آسانسور، کابین به حرکت در بیاید؛ که اساسا نباید حرکت می‌کرده است همچنین، در طبقه مورد نظر، آسانسور فاقد فنر بسته شدن اتوماتیک بوده است،

این مقام مسوول اظهار کرده است که این توضیحات در فیلم منتشر شده کاملا مشخص است.

به گفته رییس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی؛ پیمانکار مربوطه مسوول سرویس و نگهداری آسانسور و تعمیرات کل ساختمان بوده که از سوی معاونت آن شهرداری انتخاب شده است.

و اما محمد جواد خسروی شهردار منطقه ۱۸ در توضیح بیشتر خبر پس از انتشار فیلم حادثه در رسانه‌ها درباره حادثه می‌گوید: علت در دست بررسی است اما در فیلم همه چیز واضح است و تمام لحظات توسط دوربین مدار بسته ثبت شده است.

وی در توضیح بیشتر افزود: گویا همکار مرحومه دقت کافی ندارد و زمانی که در آسانسور باز می‌شود کابینی در آن نیست لذا به محض اینکه او پای خود را داخل آسانسور می‌گذارد، سقوط می‌کند.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم درباره این حادثه اینگونه توضیح داده که این اتفاق یک حادثه غیرمترقبه بوده است.

وی گفته است که گزارش شهرداری منطقه ۱۸ در رابطه با استاندارد و ایمنی آسانسور در جلسات بعد شورا ارائه خواهد شد.

و اما مهدی بابایی رییس کمیته ایمنی شورای شهر درباره حادثه مذکور معتقد است این اتفاق عامدانه نبوده و فیلم‌های دوربین مداربسته هم این موضوع را تایید می‌کند.

وی افزود که موضوع برای اطمینان بیشتر توسط اتحادیه آسانسورها و واحد HSE (سلامت، ایمنی و محیط زیست) به‌ صورت ویژه در حال بررسی کارشناسی است.

توصیه‌های سازمان آتش نشانی درباره استفاده از آسانسور

به گفته رییس کمیته ایمنی شورای شهر در حال حاضر سازمان استاندارد با موضوع اخد تاییدیه استاندارد آسانسور سختگیرانه برخورد می‌کند.

شهرداری تهران تا تاییدیه آسانسور توسط مالکان اخذ نشود پروانه پایان کار بهره برداری را صادر نمی‌کند هر چند برخی از مالکان پیش از اخذ از پایان کار اقدام به استفاده از آسانسور می‌کنند.

علت یابی حادثه از منظر کارشناس ایمنی

حمید عرب زاده مدیر پیشین بررسی علل حریق و حوادث کشور در علت یابی حادثه سقوط در چاله آسانسور می‌گوید: این نخستین بار نیست چنین حوادث رخ می دهد و بارها شاهد این دست اتفاقات بوده‌ام.

وی گفت: معتقدم یکی از علل مهم و اصلی وقوع حادثه؛ ضعف فرهنگی و آموزشی در مبحث حادثه و استفاده درست از آسانسور است؛ مردم باید بدانند عدم استفاده درست از آسانسور چه تبعات و خطراتی می تواند برای آنان در بر دارد.

این کارشناس متخصص ایمنی افزود: موضوع ایمنی آسانسورها موضوع مهم دیگری است که می‌تواند عامل وقوع حادثه باشد، گیربکس‌ها و تجهیزات، ترمزها و پاراشوت‌های آسانسور و دیگر تجهیزات ایمنی مربوط به آن موضوع مهمی است که در صورتی که بطور جدی مورد کنترل قرار نگیرند می‌تواند منجر به عدم سقوط آسانسورها شود بنابر این باید موضوع ایمنی توسط تکنسین ها و متولیان امر آسانسور جدی بگیریم.

به گفته وی، باید نظارت مستقیم بر کار تکنسین‌ها و کسانی که کار تعمیرات دوره‌ای آسانسورها را انجام می‌دهند صورت گیرد و از افراد متخصص در این زمینه استفاده شود.

مدیر پیشین بررسی علل حریق و حوادث با تاکید بر اینکه مکانیزم آسانسورها باید بروز باشند، می‌گوید: آسانسورها باید دارای سنسورها، قفل ایمنی و پاراشوت (ترمز اضطراری) مناسب باشند تا در زمان قطعی برق درب دوم که اتومات عمل می‌کند به یکباره باز نشود و حادثه آفرین نگردد.

عرب زاده افزود: همه آسانسورها باید دارای در دوم باشند یکی لولایی و دیگری کشویی که اتوماتیک است و البته در اتومات نباید بدون دلیل باز شود یعنی باید دارای قفل ایمنی باشد.

این کارشناس ایمنی با تاکید بر اینکه همه آسانسورها باید دارای سیستم پاراشوت(ترمز اضطراری) باشند، تاکید می‌کند و می‌گوید: با این سیستم امکان سقوط کابین به داخل چاله آسانسور صفر می‌رسد و البته در اغلب آسانسورها وجود دارد و آنهایی هم که ندارند باید به این سیستم‌ها مجهز شوند.

وی به شهروندان توصیه کرد که هنگام قطعی برق اگر در آسانسور بودند، نگران نباشند و با رعایت حفظ خونسردی و بدون نگرانی؛ مطمئن باشند با وجود سنسورهای ایمنی در کابین سقوط نخواهد کرد.

(پاراشوت زمانی عمل می‌کند که به دلایلی سیم بوکسل آسانسور دچار پارگی و قطعی شود در این زمان ترمز اضطراری بکار افتاده و از سقوط کابین جلوگیری می‌کند)

وی می‌گوید: باید تجهیزات ایمنی که آسانسور نصب می شود بر روی صفحه کیبوردی مشخص داخل کابین آسانسور نصب شود و در معرض دید عموم قرار بگیرد تا هنگام مواجه با حادثه احتمالی شهروندان آگاه باشند که آسانسور از چه تجهیزاتی برخودار است.

عرب زاده همچنین به نصب باطری اضطراری شارژی در آسانسورها اشاره کرد و افزود: این باطری بسیار ارزان قیمت بوده و در همه آسانسورها قابل نصب هستند و می‌توان هنگام قطعی برق آسانسور در مواقع اضطراری از آن استفاده کرد؛ به اعتقاد بنده یکی از الزامات ایمنی است که اغلب آسانسورها ندارد باید در همه آنها نصب شود.

این کارشناس ایمنی می‌گوید: با نصب باطری شارژی اضطراری در آسانسورها امکان سقوط کابین به صفر می‌رسد، هزینه کمی دارد و براحتی قابل نصب است البته باید بازرسی بر فنی کاران و تکنسین‌های آسانسور بدقت انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.

حادثه‌ سقوط آسانسور/ مقصر کیست؟

توصیه های ایمنی در استفاده از آسانسور
سازمان آتش نشانی تهران نیز با تلاش بی وقفه در شهر برای نجات شهروندان و تلاش در امر آموزش و پیشگیری در امرحوادث، همه گاه توصیه‌هایی را در امر حوادث ارایه می‌کند و از شهروندان می‌خواهد تا همه گاه شرط احتیاط و رعایت نکات ایمنی را مدنظر کارهای خود قرار دهند.

سازمان آتش نشانی از شهروندان در استفاده از آسانسورها از شهروندان خواسته است هنگام استفاده از آسانسور به این موارد توجه کنند؛ هنگام استفاده از آسانسور حتما با وجود کابین در طبقه توجه کنند، به ظرفیت آن توجه داشته باشند.

به کودکان آموزش و هشدار داده شود تا از آسانسور به عنوان وسایل بازی استفاده نکند در صورت متوقف شدن کابین، بین طبقات و محبوس شدن افراد در داخل آسانسور قبل از هر اقدامی در کمال خونسردی با شماره تلفن ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران تماس بگیرند،

به گفته آتش نشانی، ترس، هیجان و استرس هنگام محبوس شدن داخل کابین بی مورد بوده و از لحاظ کمبود هوا هیچ خطری وجود ندارد.

آتش نشانی همچنین از شهروندان می‌خواهد تا پس از نجات محبوسین از داخل آسانسور توسط ماموران سازمان آتش نشانی، در اسرع وقت برای تعمیر، سرویس و رفع نقص فنی با شرکت مسوول تماس گرفته شود.

در پایان باید گفت استفاده از آسانسور موضوعی است که شاید از سوی خیلی از ما جدی گرفته نمی‌شود تا جایی که اصلا در سوار و پیاده شدن از آسانسور دقت کافی بخرج نمی‌دهیم.

اما چه بسا مجبور شویم همچون شهروند جان باخته خود (مرحوم گلرخ کاظم پور) بهایی سنگین بابت این سهل انگاری بپردازیم؛ بنابراین به نظر می‌رسد لازم است بطور جدی به توصیه‌های آتش نشانی توجه کرده و در زندگی بکار بندیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.